Summa sidvisningar

lördag 19 oktober 2013

Det sociala arvet

den stora skammen.Hur många känner så fast deras föräldrar arbetade o försörjde sig själva o en själv till man var 16? (Sen flyttade de för sista gången med mig i bagaget). Jag stannade i Blekinge, som 16-åring o försörjde mig  på studiepengen, som väl inte var stor, oh kvällsjobb medan de drog vidare till  Dalarna oh blev husägare. De var ju inte fattiga, men de hade väl ganska liten anpassningspotential i södra Sverige.De började tänka på ålderdomen o pensioneringen tidigt, när Henrik var skolpojke var de redan i Norrland (det var ju ett ödets ironi att han skulle falla ifrån vid 58, den stridisen).När jag var 21 oh bodde i lärarhögskolestaden, började hans hjärta krångla redan, ett satans arv som jag är glad jag inte har..operation med ballonger som utvidgade kranskärlen, stora operationer på den tiden. Kan omöjligen lokalisera hans hjärtoperation i tiden.(Då var lärarhögskolan klar, vi bodde i Skäggetorp, Henrik 3-4 år? I så fall 1976-77.)
Jag gjorde färdigt gymnasiet, oh hade en sådan där fantastisk pojkvän som både hade jobbpotential oh läshuvud.Så jag saknade inga föräldrar, de var helt enkelt en Dr Spock generation med snålt känsloregister.De jobbade skift o sov, jag klarade mig genom grundskolan, låg-mellan,( i Dalarna), ett år i "första real", sen flyttade föräldrarna till Olofström. De var väl där ett till två år eller något.Jag gik ut åttan-nian. Man måste sen klara sig själv, behålla pojkvän genom gymnasiet, greja ny jobbort o studieort, o bli lärare, mamma oh "fru" o jobba med vikariat o bidra till försörjning i Linköping, n¨Norrköping.
Ja, det här tål att upprepas i ens eget mantra, så man förstår varför man blivit den man är.
 Utspottad i en göteborgsk förort. Men man har för allt i världen sökt sig dit själv, när partnern visade sig manssvina i manligt nätverk när man flyttat till Västmanland, (för han skulle få jobba som lärare, fast han inte ade utbildning.Oh man såg det med egna ögon, "MANSNATUREN" .Väldigt okunnig om vad hans fru var oh det var gängse att skita i frun på den lilla orten, oh han var bara en tom tunna trots att han var Henriks far oh trots att vi var arbetskamrater. MYKEt att göra på oh utanföer jobbet.Bli polare med studierektorn var inte min grej, Inte med "stikejuntan" i lärarrummet heller. Jag hade ju nys lämnat utbildningsfabrikens
oh skolfesternas fria liv.Man var nog "het", hahaha.. .)
Så j-a många roller att greppa under transportsträkan från unge till "vuxenliv".
Så då gällde det! Med folket i tiden. :) (Vad 17, vet "knugen" om folket, oh hur vi haft det "i hans tid", förresten?)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar